Vækstvirksomhed: Dit purpose skal stå så klart, at du kan skære dig på det

photo-1521046732450-c3259a378455-edited

Vild vækst: Dit purpose skal stå så klart, at du kan skære dig på det

Når startup-virksomheden bliver til en mindre scaleup med 10-50 medarbejdere, bliver der brug for et syleskarpt purpose. Læs hvorfor og hvordan.

De fleste virksomheder har en vision fra den dag, de bliver født. Den er bare sjældent udtrykt konkret og på skrift. Fordi der aldrig har været behov for det.

Men når den lille startup-virksomhed vokser til at være en mindre scaleup- eller vækstvirksomhed med 10-50 medarbejdere, så går den ikke længere. Her bliver der brug for et skarpskåret purpose, der let kan kommunikeres til medarbejdere, kunder og interessenter.

I min bog ”Vild Vækst – Sådan håndterer du vækstrejsen fra ti til tusind medarbejdere” kategoriserer jeg denne virksomhedstype som en ’stadie 1’ eller ’small’ virksomhed. Den er på purpose-delen kendetegnet ved:

  • Antallet af mennesker, produkter og kunder stiger kraftigt.

  • Grundlæggeren kan ikke længere nå at ansætte og tale regelmæssigt med alle.

  • Behov for eksplicit at formulere og formidle vision, mål og værdier.

Som en lille opstarts-virksomhed fungerer det fint blot at have visionen i baghovedet, fordi du typisk er inde over alle ansættelser. Men med flere og flere medarbejdere på holdet er det ikke længere realistisk at være inde over alle ansættelser. Andre får den vigtige rolle med at bære idéen og hele tankegodset videre.

Det skal være specifikt og målbart

Visionen og ambitionen skal drive dig. Hvad er egentlig jeres overordnede purpose? Hvad er dit ’big, hairy, ambitions goal’ – dit BHAG, som er synligt og skal give dig retning og et formål? En klar strategi er en gave, for den gør det muligt for dig at bryde ambitionerne ned i et-, tre- og femårsplaner. Hvis du ikke kan formulere, hvad arbejdet i virksomheden egentlig går ud på, og hvor du ser virksomheden om en årrække, bliver det svært for dine ansatte og mellemledere at gå i samme takt.

John F. Kennedys ambition om at bringe en mand på månen inden udgangen af 1960'erne er eksemplet på en effektfuld målsætning. Den var specifik, målbar, opnåelig og relevant. Din vision bliver til din virksomheds grundlov. Derfor er det vigtigt at undgå floskler, for det er lige præcis visionen, som din organisation skal bruge til at træffe til- og fravalg i løbet af hverdagen.

De tydelige, specifikke og relevante mål er vigtige for, at du kan lægge en plan. I starten er der få planer. Det er helt naturligt. Men se for dig, at din virksomhed vokser med 50 procent om året. Den vækstrate har konsekvenser for alt – dine medarbejdere, processer og systemer.

I bogen og på unas.dk/tools/small beskriver jeg i detaljer, hvordan I fastlægger vision, mål, værdier og kerneværdier. Når det er på plads, har I fastlagt purpose og har et stærkt fundament for at komme videre.

Det skal ud at leve i praksis

Næste vigtige fase bliver at indlejre purpose i din og jeres organisation. Det kræver meget mere kommunikation end, de fleste virksomhedsstiftere og -ledere gør sig klart. Det er ikke gjort ved, at du stiller dig op på ølkassen og leverer en brandtale. Medarbejderne har ikke været igennem de samme overvejelser og processer, som du har. Slet ikke. Du må derfor ikke undervurdere kommunikationen.

Selv i virksomheder, hvor man ifølge ledelsen har brugt oceaner af tid på at finde frem til vision, mål og kerneværdier, oplever jeg ofte, at mange af elementerne slet ikke er nået ud i organisationen, men stadigvæk befinder sig implicit i ejernes hoveder.

Hold townhall-møder, hav værdierne med i alle dialoger, knyt medarbejdernes små handlinger og resultater i hverdagen op på værdierne. Benævn værdierne igen og igen, indtil du brækker dig.

Spørg dine medarbejdere

Lakmus-testen for, om du har gjort dit arbejde godt, er slet ikke så svær, men for mange er den måske lidt ubehagelig. Prøv at gå rundt på gangene og spørg 5-10 tilfældige om virksomhedens formål, vision og værdierne. Kan de svare på det – og forklare, hvad det betyder?

Resultatet vil formentlig chokere dig. Prøv så at stille dine kolleger i direktionen de samme spørgsmål. Du vil formentlig blive endnu mere rystet.

Test dig selv og hent værktøjer

Test dit purpose med tre skarpe spørgsmål:

  1. Har vi et klart purpose? Hvorfor eksisterer vi – udover profitskabelse?

  2. Har vi 1-3 års mål?

  3. Har vi beskrevet vores værdier?

Find følgende værktøjer på unas.dk/tools/small:

  • Definer purpose (inklusive vision og mission).

  • Definer 1-3 års mål.

  • Definer dine værdier.


    Lær mere på unas.dk eller kontakt os på info@unas.dk eller telefon 60 555 666

Køb bogen: Vild Vækst - Sådan håndterer du vækstrejsen fra 10 til 1000 medarbejdere af Lasse Mønsted, Partner i Unas Digital.

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!